středa 20. července 2016

Eva Francová - Kuchařka ze Svatojánu

Autor: Eva Francová
Název knihy: Kuchařka ze Svatojánu
Rok vydání: 2014
Nakladatelství: MOTTO
Počet stran: 356 
Přibližná cena: 399,-
Počet receptů: 283

KOMPLETNÍ FOTORECENZE RECEPTŮ

Tato kuchařka není moje, ale mojí maminky. Ale popravdě, z ní hodně často vařím. A moc ráda. Všechny suroviny jsou snadno dosažitelné (zvlášť když rostou na zahrádce) a recepty jednoduché a časově nenáročné. Sama autorka Eva Francová (www.kucharkazesvatojanu.blogspot.cz) se inspiruje starými recepty (např. Krkonošskou kuchařkou), které oprašuje a modernizuje. A to má také své kouzlo, stejně jako pořad na ČT1 Herbář s Lindou Rybovou a Kateřinou Winterovou, kde také se snaží využívat to, co nám vyroste na zahradě nebo seženeme na farmářských trzích. 

Kuchařka je v pěkné pevné vazbě a uvnitř je použit křídový papír. Ten já osobně nemám ráda, ale je pravda, že do kuchyně je určitě praktičtější. Když Vám něco na otevřenou kuchařku vyprskne, můžete to lehce utřít - praktičnost především. Recepty jsou uspořádány do kapitol od polévek, hlavních jídel, salátů, pečiva, pomazánek, moučníků (což je velmi početná kapitola) až k surovinám, které si můžeme doma sami vyrobit. Celkem obsahuje kuchařka 283 receptů, což opravdu není málo, takže uznejte, že ta koupě už z tohoto pohledu za to stojí.



Jak je dnešním trendem, tak autorka kuchařky uvede čtenáře do svého života, konkrétně vzniku zahrady, díky níž tato kuchařka existuje. Tímto ale nekončí, recepty jsou proloženy filozofickými kapitolami, kde nám Eva Francová prozrazuje svůj pohled na svět. Já osobně tohle moc nepreferuji, jsou věci, které by měli být soukromé - například kapitola "Tři podmínky funkčního partnerského svazku" - tisíc lidí, tisíc názorů a já mám samozřejmě jiný. A navíc mi připadá, že do kuchařky to tolik nesedí. Více bych ocenila příspěvky o různých léčivých bylinkách, ovoci či zelenině, které zveřejňuje autorka přímo na svém blogu. Čtenář se alespoň dozví něco nového, co už ze školy zapomněl, nebo třeba vůbec nevěděl. 
Ale dost už rejpání, protože tato kuchařka je plná receptů, doplněná "nepřeplácanými" fotografiemi a krásnými jednoduchými ilustracemi. A já Vám představím prvních pět, které jsem podle kuchařky vyzkoušela (těžko by se psala recenze, když bych nevyzkoušela ani jeden recept).


Vegetariánské Kung Pao mě zaujalo hned po první přečtení. Kung Pao jsem nikdy nejedla, ale asijská kuchyně mě přitahuje a tato jednoduchá verze mě hned po první ochutnání získala. Jednoduché jídlo, jak na suroviny, tak na čas. A ta křupavá zelenina! 


Karibský moučník jsem si upekla v období znovu-koukání na Piráty z Karibiku a ten teda byl! Už jen chybělo k tomu popíjet Piňa Coladu. Nemám ráda název u moučníků karibský jen proto, že to obsahuje ananas a strouhaný kokos (stejně jako nemám ráda název Hawai pizza), ale to je jen můj problém. Na chuti to neubralo. Bohužel v kuchařce jsem nenašla, jak dlouho a na kolik péct spodní korpus. Tak jsem vsadila na 180 stupňů a pekla jsem cca 15 - 20 minut. Recept bez úplného postupu. Tomu říkám dobrodružství! :D


Tak tento těstovinový salát s rukolou už jste mohli na mém blogu vidět. Ten se stal jedním z top receptů, ačkoliv pár surovin jsem vynechala (hlavně salátová semínka). Dělám ho velmi často a dělat budu. Ochutnejte sami.


Tento rybízový jogurtový koláč se sněhovou pokrývkou pekla moje maminka. Bílkový sníh miluju na dezertech a tady spolu s rybízem jsou sladké i kyselé chutě krásně vyvážené. V kuchařce ve Svatojánu najdete hodně moučníků na rybíz (hlavně červený, který máme na zahradě) a ten já ráda. Problém bude spíše pro čtenáře, kteří bydlí ve městě v paneláku bez chaty. Sice jsem párkrát rybíz viděla v obchodě, ale není nad domácí. Po otrhání, umytí a odšťopkování hned chutná takový moučník více.


A poslední vyzkoušení recept z mých prvních byla tato rýžová kaše s ostružinami. Jsem snídaňový kašový typ a receptu na domácí rýžovou kaši jsem nemohla odolat. Ale ta doba vaření je opravdu dlouhá. Zlatá moje ovesná kaše :D Takže bych spíše tento recept zařadila do sladkých obědů, protože ke snídani to nestíhám, leda tak víkendový brunch :D Také je tento recept správně v kapitole hlavní jídla a já jsem si ověřila proč. 
Po absolvovávní těchto receptů se jen těším na další. Snad je stačím vyzkoušet všechny a zveřejním brzy i slíbenou kompletní fotorecenzi :) A ještě nakonec musím upozornit na další díly kuchařky ze Svatojánu - Zahrada na talíři, která vyšla v září 2015 a třetí díl se připravuje opět u nakladatelství MOTTO s podnázvem Zdraví z kuchyně. Myslím, že se máme na co těšit :)

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za každý komentář!