pátek 28. února 2014

Medovník

Asi tak více než půl rokem jsem slíbila kamarádce domácí medovník, protože na něm dost ujíždí, ale baští kupovaný. Chtěla jsem jí ho tenkrát udělat k narozeninám v létě, ale cesta vlakem trvá asi 5 hodin a zřejmě by se oslavy Medovník nedožil. :D Mezitím jsem se veganským receptům dost věnovala a do medovníku se mi moc nechtělo, ale své sliby plním a tak jsem ho nakonec udělala a všichni odvážní ochutnávači mi ho pochválili, takže se mi snad opravdu povedl, i bez mého ochutnání :) A jelikož by se určitě měli podporovat i vegetariáni, tak sem dávám recept, jak jsem ho dělávala dříve a teď naposledy já. Ale vegani nebojte se, už začínám vymýšlet odlehčenou veganskou verzi s agávovým sirupem :)



Ingredience
těsto
  • 3 domácí vejce
  • 200 g třtinového cukru
  • 6 lžic medu
  • 1 rostlinný tuk
  • 400 g hladké mouky 00 extra
  • 1 lžička jedlé sody
krém
  • 2 plechovky zkaramelizovaného kondenzovaného mléka
  • 250 g másla
ostatní
  • mleté vlašské oříšky (na posypku)
  • hrnek silné kávy + panák rumu (na potření placek)

Postup
  1. Připravíme si vodní lázeň - do kastrolu nalijeme vodu a postavíme na něj větší ohnivzdornou misku, aby se nedotýkala hladiny. Vodu přivedeme k varu. V míse rozpustíme rostlinný tuk, potom přidáme za stálého míchání cukr a med. Sejmeme z kastrolu a stále mícháme a necháme trochu zchladnout - přidáme a přimícháme vejce (kdybychom je dali přímo do vařící směsi, uvaříme si míchaná vajíčka :D ). Pak opět dáme na kastrol a přidáváme mouku s jednou sodou a mícháme dokud nám nevznikne zlatavé těsto. Předehřejeme horkovzdušnou troubu na 150 stupňů.
  2. Vzniklé těsto rozdělíme na šest stejných dílů. Na plech natáhneme pečící papír a obkreslíme tužkou na něj dno odnímatelné dortové formy (nebo talíř), podle které budeme okrajovat pláty těsta. Do kruhu dáme jeden díl těsta a stěrkou ho rozetřeme po celém povrchu - mělo by 1 centimetr kružnici přesahovat. Placku pečeme dozlatova - sedm minut. Takhle to provedeme i se zbývajícími plackami (celkem 6 placek).
  3. Upečené placky okrájíme, na každou položíme dno dortové formy (nebo talíř) a nožem ořízneme přesahující okraj. Tyto zbytky si necháme a rozdrobíme v misce (použijeme na závěrečné zdobení).
  4. Vyrobíme krém - máslo a kondenzované mléko vyšleháme pomocí metly dohladka. Připravíme posypku z okrájených kousků těsta, které jsme si rozdrobili, a mletých vlašských oříšků. Připravíme si také na potření placek silnou kávu a smícháme s panákem rumu. 
  5. Sestavíme dort - placku potřeme směsí kávy s rumem, na to nožem rozetřeme krém a posypeme posypkou rozdrobeného těsta a mletých vlašských oříšků. Takhle to uděláme s každou plackou. Na závěr potřeme celý dort včetně boků a poprášíme posypkou. Necháme alespoň přes noc v lednici, aby se medovník rozležel. 

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za každý komentář!