neděle 20. dubna 2014

Agávové jidášky

Jidáše jsem vůbec neměla v plánu péct na Velikonoce, ale byla jsem opět na velikonočních trzích v muzeu, a tam se pekly jidáše. Tak jsem si vzala recept, upravila dle svého a zmenšila množství o polovinu (přece jenom to budu jíst sama, žejo - tatínek to považuje za otrávený a na maminku je to moc sladký :D - ale oba nakonec ochutnali :D). A asi je příští rok udělám znovu. Tvary jsem zvolila podle vyprávění o Jidášovi a tom, jak zradil a oběsil se - "jidáškové" (?) mají znázorňovat oprátku - tak jsem se snažila, aby jidášové znázorňovaly alespoň provaz, když ne tu oprátku :D. No a musím uznat, že kdybych dělala zatočené šneky a eska, tak možná vypadají lépe... a taky kdybych hlídala troubu (!), nepřipálila bych je :D. Jsem tou historií a tradicemi dost pošahaná :D No, nic, takhle dopadly ↓



Ingredience
  • 250 g hladké mouky
  • 125 ml rostlinného mléka, vlažného
  • 4 lžíce agávového sirupu
  • 10 g oleje
  • 10 g droždí
  • 1 lžička třtinového cukru
  • špetka soli

Postup
Z droždí, lžičky cukru a části vlažného mléka si připravíme kvásek, který necháme vykynout. V míse smícháme mouku, sůl, agávový sirup, zbytek mléka, olej. Přilijeme kvásek a zaděláme na tužší těsto, které necháme vykynout na teplém místě (aspoň aby se zdvojnásobilo). Z vykynutého těsta uděláme válečky a stočíme je do tvaru oprátky (nebo jiné spirálky). Přendáme je na plech, potřeme olejem smíchaným s rostlinným mlékem a necháme opět trochu vykynout. V předehřáté horkovzdušné troubě na 175 stupňů pečeme jidášky 15 minut do zlatova (raději je hlídejte, nebo je budete mít připečené a hnědé jako já :D).

5 komentářů:

  1. Vypadají nádherně...a nápad s provazem mě vážně rozesmál :D Hezky jsi na to vyzrála a přitom zůstala tradiční!! :)
    Mňam, myslím, že si je udělám i mimo Velikonoce, do příštích to nevydržím :D Určitě bych do nich přidala ještě rozinky :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Samozřejmě rozinky tam asi taky patří, ale já je jím jen samotné, :D proto je nedávám skoro vůbec do těsta, ale i oříšky by tam nebyly na škodu :) příště tam strčím ještě nějakej ten ořech :D díky!

      Vymazat
  2. Mně se teda moc líbí. Škoda, že nemůžu ochutnat. :D

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý komentář!